In dit derde deel uit de reeks Vakliteratuur bijhouden via RSS gaan we de informatie verwerken uit de feeds waarop we ons hebben geabonneerd. Eindelijk tijd om te gaan oogsten!
Let op: Om optimaal gebruik te maken van deze workshop is het belangrijk dat je de voorgaande delen over het instellen van de RSS-lezer en het abonneren op RSS-feeds hebt doorlopen.
Deze workshop van 20 minuten reikt je een stappenplan aan om orde te scheppen in de grote hoeveelheid informatie die via RSS op je afkomt. Je hoeft vanaf nu niet meer zelf op jacht te gaan naar informatie uit vaktijdschriften, je RSS-abonnementen in Google Reader leveren de laatste artikelen vanzelf aan.
Update: Op 1 juli 2013 heeft Google de stekker uit Google Reader getrokken, zodat deze workshop niet meer via Reader kan worden uitgevoerd. Ik adviseer om Feedly te gebruiken als feed reader.
Open Google Reader, dan zie je in de lijst met RSS-feeds aan de linkerkant van het scherm je abonnementen staan. Als er nieuwe artikelen binnen zijn, is de naam van het tijdschrift vetgedrukt en staat er een getal achter. Dit getal geeft het aantal ongelezen artikelen weer.
Om niet te verdrinken in alle informatie die je krijgt toegestuurd gaan we de vakliteratuur verwerken volgens vier stappen: sorteren, lezen, archiveren, weggooien. We doen dat nu in Google Reader, in een latere aflevering leg ik uit hoe je dit kunt doen op je telefoon.
Stap 1: Sorteren
Laat je niet verleiden om alle binnenkomende artikelen helemaal te lezen, daarvoor zijn het er teveel. De kunst is om alleen datgene te lezen wat voor jou nuttig is. In de eerste stap “Sorteren” dun je daarom de lijst met artikelen uit tot jouw persoonlijke leeslijst, die je pas in de tweede stap gaat lezen. Je kunt ervoor kiezen om te sorteren per tijdschrift, per groep tijdschriften of voor al je abonnementen tegelijkertijd.
- Als je per tijdschrift wilt sorteren, klik je links op de lijst met abonnementen op het betreffende tijdschrift.
- Als je per groep tijdschriften wilt sorteren (bijvoorbeeld al je tijdschriften over ouderengeneeskunde), klik je op de naam van de groep. Let op: die groep moet je wel aangemaakt hebben. Als je een opfrisser nodig hebt over hoe dat moet, blader dan even terug naar deel 2 van deze reeks.
- Als je al je abonnementen tegelijkertijd wilt sorteren, klik dan op Alle items, boven de namen van je RSS-feeds. Zoals je hiernaast ziet, kunnen de aantallen daar behoorlijk oplopen!
Nu begint het echte sorteren, en het is heel simpel: Je ziet de teksten van een aantal artikelen in het midden van het scherm. Bij sommige tijdschriften zie je niet veel meer dan de titel, bij andere krijg je de abstract, de inleiding of soms zelfs de hele tekst. Onder de tekst staat een balk met daarin een sterretje, zoals in onderstaand voorbeeld:
Klik bij de artikelen die je wilt lezen op dat sterretje. Het wordt dan geel en het artikel is gemarkeerd. Scroll dan door naar het volgende artikel.
Artikelen die je niet wilt lezen, kun je gewoon doorscrollen. In het eerste deel van deze reeks hebben we Google Reader zo ingesteld dat artikelen die je doorscrollt automatisch gemarkeerd worden als “gelezen”. Je hoeft dus niet elk artikel weg te klikken, gewoon scrollen is voldoende. Op die manier duurt het sorteren maar een paar minuten.
Als je je abonnementen allemaal hebt doorgewerkt, ben je klaar voor de volgende stap.
Stap 2: Lezen
Als je toe bent aan het lezen van je literatuur hoef je niet meer te zoeken naar artikelen die voor jou interessant zijn, die heb je in de vorige stap namelijk gemarkeerd. Het enige dat je nu hoeft te doen is in Google Reader te klikken op “Alle items met ster”. Je krijgt dan een overzicht van de artikelen die je eerder hebt uitgekozen.
Zelf lees ik artikelen het liefste op de site van het tijdschrift, zodat ik de bijbehorende figuren, grafieken en reacties ook kan zien. Om op de juiste pagina te komen, klik je op de titel van het artikel in Google Reader. Een nieuw browservenster gaat open en het artikel verschijnt.
De website van het tijdschrift is de plek waar je de PDF van het artikel kunt downloaden als je zelf een abonnement hebt, of als je ziekenhuis, verpleeghuis of praktijk dat heeft. Vraag in dat geval even naar de juiste gegevens om in te loggen.
Stap 3: Archiveren
Ik heb allerlei experimenten gedaan om papieren vakliteratuur te archiveren. Op een goed moment had ik een hele riedel hangmappen met medische onderwerpen. Artikelen die ik wilde bewaren, scheurde ik uit het tijdschrift en borg ik op in de map die het meest in de buurt kwam. Het werd problematisch als een artikel op twee of drie dingen betrekking had. Bijvoorbeeld: stop ik een artikel over het risico op dementie bij rokers in mijn mapje “dementie” of in het mapje “roken”?
Gelukkig is digitaal archiveren veel gemakkelijker. De digitale equivalent van hangmappen is het inrichten van een mappenstructuur op je pc. Je downloadt de artikelen als PDF of als platte tekst op de website en bergt die bestanden op in de juiste map. Op zich een prima systeem. Alleen los je daarmee het probleem niet op van artikelen die in meer mappen zouden horen, behalve als je zo’n artikel twee keer opslaat. Het is natuurlijk niet verboden, maar wel onhandig, foutgevoelig, verwarrend en weinig elegant.
Zelf houd ik daarom meer van een andere manier van archiveren, die je misschien al kent van GMail: Gebruik maken van tags.
Tags lijken een beetje op de ruiters op een ouderwets, papieren huisartsendossier. Een artikel kan meerdere tags hebben, net als een patiënt. De truc is dat je het artikel één keer opslaat, maar van alle tags voorziet die je maar wilt. Als je op een later moment op één van die tags gaat zoeken, komt het artikel automatisch weer boven water.
GMail is niet de handigste manier om artikelen te archiveren en terug te vinden, daarom zal ik in een later deel Evernote introduceren, een dienst die uitermate geschikt is om al je artikelen in op te bergen en terug te vinden. Evernote werkt via je browser, maar ook via apps voor PC, Apple, mobiele telefoon en tablet. Je hebt dus altijd al je informatie bij de hand.
Stap 4: Weggooien
Weggooien is een belangrijk onderdeel van informatiemanagement. Haal het sterretje dus altijd weg uit Google Reader zodra je het artikel gelezen hebt. Wil je het artikel bewaren? Prima, maar doe dat op een andere plek dan in Google Reader.
Als je dat niet doet, heb je straks een zee aan artikelen gemarkeerd met een sterretje en kun je de nieuwste informatie niet meer terugvinden. Geloof me, ik spreek uit ervaring.
Dit zijn de vier stappen die ik gebruik om mijn medische, maar ook andere vakliteratuur bij te houden. Doordat ik het filteren van artikelen heb gescheiden van het echte lezen, gebruik ik mijn tijd veel efficiënter: als ik maar even tijd heb, sorteer ik bijvoorbeeld de artikelen uit één tijdschrift (2 minuten?), als ik echt een artikel wil lezen, staat er altijd wel eentje voorgesorteerd en hoef ik niet eerst een half tijdschrift door te bladeren.
Je kunt nog meer tijd besparen door Google Reader te gebruiken via je mobiele telefoon (zie aflevering 5 uit deze serie): Op die manier blader je even door je vakliteratuur terwijl je in de wachtkamer van je tandarts zit of op de trein staat te wachten.
Veel succes met het oogsten van je RSS-feeds, in het volgende deel gaan we Pubmed instellen om ons uit alle nieuw verschenen tijdschriften steeds de meest recente artikelen toe te sturen over onderwerpen die ons interesseren.
Wanneer komt er een aflevering over alerts krijgen over een bepaald topic?
Heel snel! Ik ben hiermee bezig, zowel vanuit een Pubmed-zoekopdracht als vanuit een Google-search.
Update: Hier zijn ze. Pubmed en Google.
Ik krijg geen icoontje van deze website-RSS-feed op mijn reader.
Ik vraag onze technische man om hier even naar te kijken. Krijg je de feed zelf wel binnen?
Ik lees dit met plezier, t is ook heel herkenbaar met die hangmappen bijv. en ik popel om t in de vingers t krijgen, stap voor stap. THKS !