Inleiding time management

Als dokters stilstaan bij manieren waarop ze hun werk effectiever en prettiger kunnen doen, is de eerste vraag vaak: een inleiding time management. Time management is een uitstekende start om bewust te leren kijken Inleiding time managementnaar de manier waarop je werkt. Veel time management tips zijn prima toepasbaar in het werk van artsen. Als je naast je praktijk ook nog onderzoek doet of managementtaken hebt, zijn er nog veel meer tips die op jou van toepassing zijn, vooral rondom het organiseren van je werk op een kantoor. Maar laten we bij het begin beginnen.

Management is de kunst om anderen zodanig te beïnvloeden dat doelen worden behaald.

Zelfmanagement is de kunst om jezelf zodanig te beïnvloeden dat jouw doelen worden behaald.

Time management is de basis van zelfmanagement.

Het belangrijkste principe

Voordat we ons gaan verdiepen in allerlei tips en trucs is het goed om in deze inleiding time management het belangrijkste basisprincipe te bespreken:

Doe het één keer!

Nogmaals: Dit is het basisprincipe van gezond time management. Het geldt net zo goed voor omvangrijke projecten als voor de dagelijkse post en de email (over tijdvreters gesproken…). Het principe houdt in: Als je iets oppakt, handel het dan af.

Je kunt dit principe op twee manieren interpreteren: “Begin niet aan werk als je weet dat je het niet kunt afhandelen” en “Als je ermee bezig bent, handel het dan ook af”. Beide invalshoeken zijn waar:

Begin niet aan werk als je weet dat je het niet kunt afhandelen.

Tip: Door steeds tussen je werk door mailtjes te lezen en op te sparen, ben je een achterstand voor jezelf aan het organiseren. Lees je mail daarom alleen als je die ook op dat moment kunt beantwoorden, weggooien of archiveren.

Tip: Haal je vakliteratuur pas uit de folie als je de tijd hebt om het tijdschrift door te nemen en daarna te archiveren of weg te gooien.

Als je ermee bezig bent, handel het dan ook af

Laat je niet afleiden door collega’s, de mail of het internet. Doe datgene wat nodig is om het werk af te handelen. Je zult merken dat meteen afhandelen meestal veel minder tijd kost dan je denkt.

Time management - Doe het een keerTip: Hoe kun je met zo min mogelijk tijdsbesteding verslagen en notulen afhandelen? Besteed vijf minuten aan uitprinten, lezen en opmerkingen plaatsen in de kantlijn. Dan berg je het verslag op en bij het volgende overleg haal je het tevoorschijn en heb je precies de juiste opmerkingen en aanvullingen.

Tip: Op het moment dat de patiënt de spreekkamer van de poli verlaat, dicteert de specialist een korte brief voor de huisarts voordat de volgende patiënt binnenkomt. Hierdoor krijgt de huisarts weliswaar beknopte berichten, maar altijd binnen een week na het polibezoek.

Nu jij!

Het principe “Doe het één keer” is eenvoudig en bruikbaar in de medische praktijk. Heb je een voorbeeld uit je eigen praktijk? Probeer het principe dan eens uit en kijk hoe het je bevalt.

Kijk voor meer informatie over time management ook eens naar dit overzicht van artikelen op deze site.

Navigatie

› Inleiding time management

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *