Time management is heel nuttig om efficiënter te werken, maar ook om meer toe te komen aan dokteren en minder bezig te zijn met oneigenlijk werk.
Op Wie helpt de dokter? staan meerdere artikelen over de verschillende aspecten van time management. Om je tijd te besparen bij het zoeken, zet ik ze hier voor je op een rijtje.
Principes van time management
Inleiding time management: Leer het grondbeginsel van time management “Doe het één keer”.
LEGO time management: Van LEGO kun je alles maken, dus ik vind dat je het ook kunt gebruiken om het principe “Doe het één keer” op een andere manier uit te leggen.
Dringend of belangrijk: Prioriteren is een belangrijk onderdeel van time management. Als dokters geven we vaak prioriteit aan spoedgevallen, maar daarmee verliezen we uit het oog dat er ook belangrijk, niet-dringend werk bestaat. Leer in 10 minuten hoe je je werk beter kunt prioriteren door gebruik te maken van het zogenaamde Eisenhower-kwadrant. Dit is een aanrader als je maar tijd hebt om één stuk te lezen over time management.
De ultieme takenlijst: De takenlijst of “to do list” is het lelijke eendje van time management. Als je een goede takenlijst hebt, krijg je meer grip over je werk en over je tijd. Het probleem is dat takenlijsten vaak uitgroeien tot onbeheersbare lijsten van taken waar je steeds niet aan toekomt. Dit uitgebreide artikel geeft je 15 tips om te werken met de ultieme takenlijst.
Tijd besparen door meer overzicht: Door je werk en je spullen op een slimme manier te ordenen krijg je meer overzicht en kun je veel tijd besparen. In dit artikel leer je hoe je een indeling kunt maken die bij jouw dagelijkse werk past en hoe je die indeling zo handig mogelijk gebruikt.
Vijf manieren om met oneigenlijk werk om te gaan: Iedere arts heeft te maken met oneigenlijk werk. De tijd die je hieraan kwijt bent, gaat ten koste van de tijd die je hebt voor je patiënten en jezelf. Het is dus belangrijk om oneigenlijk werk te minimaliseren, maar hoe doe je dat? Dit artikel behandelt vijf strategieën die je kunt toepassen op oneigenlijk werk.
Vier keer zo snel werken dankzij het Pareto-principe: Inspanning en resultaat zijn niet hetzelfde. Leer hoe je een optimaal resultaat kunt bereiken met 20% van de inspanning, zodat je meer tijd overhoudt voor je patiënten, je gezin of jezelf.
Het Pareto-principe binnen 3 minuten: Hier vind je een korte animatie waarin het Pareto-principe wordt uitgelegd.
Doen of plannen: Als je je werk gaat indelen is een belangrijke vraag: welke klussen ga je meteen doen en welke ga je inplannen? Dit artikel bevat tips om te kiezen tussen doen of plannen.
Werken met een checklist: Een checklist is een prima instrument als je op zoek bent naar een manier om slimmer om te gaan met terugkerende, complexe klussen. In dit artikel vind je vijf voordelen van een checklist en een eenvoudige manier om ermee te starten.
Proactief of reactief: Door proactief te zijn, kun je meer grip krijgen op je werk en op je tijdsbesteding. Toch worden we als artsen reactief opgevoed: De patiënt komt met een vraag en wij proberen daar zo goed mogelijk op te reageren. Leer hoe je proactiever kunt zijn voor jezelf, je werk en je time management.
Omgaan met afleiding: Adviezen om de hoeveelheid afleiding tijdens je werk te verminderen, door slim te organiseren en goede afspraken met collega’s en assistenten te maken.
Praktische tips
Het datumboek: Bespaar elke dag weer tijd door te gaan werken met een datumboek. Ik gebruik het zelf al sinds 2003! Binnen 10 minuten weet je hoe het werkt.
De mailnotificatie uitzetten in Outlook 2007-2010: De mailnotificatie van Outlook 2007 en Outlook 2010 is voor veel mensen een storende afleiding. Het uitschakelen hiervan is een behoorlijke zoektocht, maar met behulp van dit stappenplan heb je het binnen 5 minuten voor elkaar.
Automatisch e-mail filteren: Leer hoe je een aantal eenvoudige regels kunt gebruiken om je e-mail automatisch te filteren op verzender, onderwerp, inhoud etcetera.
Het mysterie van de trillende iPhone: Trilt jouw iPhone ook af en toe na de update naar iOS6? Erg storend en een bron van afleiding. In dit artikel lees je hoe je dit snel uit kunt zetten zodat je telefoon weer doet wat jij wilt.
Achteruitzwemmen en time management: Wat kun je doen als je niet meer uitkomt met je tijd, omdat je time management niet op orde is? In dit artikel vind je drie stappen waarmee je kunt toewerken naar een schone lei.
Hoe maak ik mijn hoofd leeg? Soms zit je hoofd helemaal vol met dingen die je nog moet doen, mensen die je nog moet spreken en zaken om te onthouden. Het kost enorm veel energie om dan ook nog effectief je werk te kunnen doen. In dit artikel vind je een heel eenvoudig stappenplan om je hoofd leeg te maken en te houden.
Overwegingen
Vier soorten tijd: Als je erover nadenkt is niet alle tijd hetzelfde. Je kunt niet voortdurend aan het werk zijn met een optimale efficiëntie, er moet ook tijd worden besteed aan groei en rust. Dit artikel pleit voor een goede balans tussen de vier soorten tijd.
Navigatie
Home › Time management